פורום חומרי גלם- מבט על שוק הדלקים 28.02.2017 - פריקו

פורום חומרי גלם- מבט על שוק הדלקים 28.02.2017

מבט על שוק הדלקים

כפי שכתבנו ופרטנו בעבר, בחודש נובמבר 2016, הכריזו באופ"ק ו-11 מדינות נוספות בהן רוסיה כי הסכימו לקצץ את היקף תפוקת הנפט ובכך לצמצם את עודפי ההצע ובכך לתרום לעליית מחיר הנפט. מאז ההחלטה, עמדו המדינות חברות ההסכם בהתחייבותם וקיצצו בתפוקת הנפט, עם זאת במונחיים אבסולוטיים מדובר בשינויים קטנים. בחודש ינואר, תפוקת הנפט העולמית ירדה ב 1.5 מליון חביות ליום לפי פרסומים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה ואופ"ק. הפחתה זו מגלמת קיצוץ בתפוקה של יותר מ 1%. מתחזית אופ"ק לרבעון הראשון של שנת 2017 עולה כי נדרש להעמיק את הקיצוץ בעוד 32 מליון חביות ליום.

מבחינת נתוני ההיצע הגלובלי, נמצא כי, ההיצע נותר גבוה מהביקוש דבר הגורר לירידת המחיר. נמצא כי העליה במחיר חבית נפט נבעה בעיקר מעצם "הבז התיקשורתי" שנוצר סביב צימצום התפוקה הגלובלית ולא ממחסור בשווקים. בחודש ינואר קיצצה סעודיה, מובילת השוק את התפוקה ב 5%, בהשוואה לנתוני חודש דצמבר. מחיר חבית נפט בסוף חודש ינואר היה גבוה ב 21% ממחירו בסוף חודש ספטמבר (טרם תחילת תוכנית הקיצוצים). מבחן ההחלטה מבחינה כלכלית מלמד אודות ערך העליה במחיר חבית נפט כך שנתוני חודש אוגוסט (לפני ההכרזה על הקיצוץ) לעומת נתוני חודש ינואר (אחרי כניסת הקיצוצים לפועל), מורים על נסיקה בהכנסת המפיקות. כך לדוגמא, אילו מכרה סעודיה את כל תפוקת הנפט השנתית שלה במחיר הממוצע של חודש ינואר, היתה היא מרוויחה בחודש ינואר כ 50 מליון דולר ליום יותר מאשר אם הייתה מוכרת את כל התפוקה השנתית על בסיס המחיר בחודש אוגוסט 2016.

 נתוני המסחר מלמדים כי, המרוויחה הגדולה מתוכנית הקיצוצים היא רוסיה. רוסיה הגבירה את הייצור בכ 4% בתקופה שבין חודש אוגוסט לחודש נובמבר (לפני כניסתה לתוקף של תוכנית הקיצוצים). רוסיה הסכימה לקצץ את התפוקה בכ- 300 אלף חביות ביום. אולם, בהתאם לנתוני אופ"ק, בחודש ינואר, רוסיה קיצצה בפועל את התפוקה בכ 30 אלף חביות ביום בלבד !. משמע, רוסיה שואבת נפט בהיקף גבוה מהיקף השאיבה בחודש אוגוסט (טרם ההחלטה לקצץ) ובמועד בו המחירים היו גבוהים יותר.

השלכה חשובה הנובעת מההסכם לצמצום תפוקת הנפט, היא שלמדינות המפיקות נפט קיימת וודאות גבוהה באשר להיקף התקציב השנתי, גם בשעה, שסביבת המחיר נמוכה ממחיר האיזון שנמצא עבור מדינות כערב הסעודית ורוסיה. משמע, ברמה הנוכחית, המדינות כסעודיה ורוסיה יוכלו לאזן את תקציבן מבלי לבצע מהלכים חדים של פיחות שער המטבע (מחיר שחושב על ידי קרן המטבע העולמי בסוף שנת 2016).

בתנאים הקיימים נמצא כי, המדינות אשר חתמו על צימצום תפוקת הנפט צרכות להיות אסירות תודה לכך, שייצרני הנפט האמריקאים לא ניצלו עד תום את הביקוש הנוצר עם הקטנת התפוקה. הסוכנות לאנרגיה בארה"ב דווחה כי, היקף התפוקה של הנפט האמריקאי (WTI) גדל רק ב 280 אלף חביות ליום מאז סוף חודש נובמבר 2016. "הרעש התיקשורתי" אשר נוצר סביב ההחלטה לקיצץ בתפוקה ע"י  ארגון אופ"ק, מקרין את הטון ואת מחיר הנפט ושומר על יציבות מחירים ברמה של מעל 50$ לחבית.  את המצב שנוצר ניצלו מדינות אסיה ובראשן יפן ודרום קוריאה אשר רכשו נפט, אומנם חד פעמי, ממדינות צפון אמריקה, כאשר ברכישתן אותתו למדינות אופ"ק כי הן בוחנות את פערי המחירים – ארביטראז' בשווקים השונים. מדינות אסיה, רכשו נפט גולמי מצפון אמריקה, מהים הצפוני, מהים הכספי ומצפון מערב אפריקה, את הנפט זיקקו במדינות אסיה. אנליסטים בכירים מזהירים כי אופ"ק עלולה לאבד את נתח השוק המהותי שיש לה באסיה אם ימשיכו פערי המחירים בין נפט שמקורו בצפון אמריקה לנפט ממדינות אופ"ק.

אנליסטים בשוקי האנרגיה מזהירים, כי תעשיית פיצלי השמן האמריקאית עוד לא אמרה את המילה האחרונה וכי למרות שמדינות כסעודיה ורוסיה (בעזרת שאיבה קדחנית של נפט בשנים 2015-2016) ניסו לגרום לחברות פיצלי השמן האמריקאיות פשיטת רגל, הרי בסופו של מהלך, קיצוץ תפוקת הנפט ממדינות אופ"ק יחזיר במהירות רבה וקלה יותר את חברות פיצלי הדלק אל מרכז הבמה. הערכה כי כאשר המחיר ישוב לרדת, סעודיה ורוסיה ירחיבו את היקף התפוקה על מנת לעמוד בייעדי מימון התקציב שלהן. הערכה כי, מדינות אופ"ק ומדינות נוספות בעולם צפויות להמשיך להתנהל כבמשחק חתול ועכבר אל מול חברות פיצלי השמן האמריקאי, המחכות בכיליון עיניים להזדמניות שכאלה במטרה לאתר שווקי יעד ליצוא ותנאי סחר מיטייבים בדומה למצב כיום.

גרף השוואה מחיר נפט מסוג ברנט מול מחיר נפט מסוג WTI (מקור בלומברג)


נשמח לקבל תגובות, הערות והצעות

 אין לראות במידע המופיע באתר משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קבוצת פריקו ו/או חברות קשורות ו/או בעלי עניין, ו/או עובדים ו/או נושאי משרה בכל אחד מאלו, עשויים להיות בעלי עניין בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המוזכרים באתר.

פרטים והסברים באשר לבחינת החשיפות השונות וכן באשר לאסטרטגיות הניתנות לביצוע על מנת לגדר חשיפות אלו ניתן לקבל בדסק אנליסטים בפריקו. 

בדבר פרטים נוספים באמור לעייל ניתן לפנות למשרדינו בטלפון : 036167070
סקירות שוק ומידע נוסף בנושא מכשירים פיננסיים ניתן למצוא באתר פריקו http://www.prico.com
אין במסמך זה משום הצעה ו/או יעוץ ו/או המלצה כל שהיא לביצוע ו/או אי ביצוע עסקה כל שהיא
למתעניינים, יש לפנות לדסק אנליסטים לקבלת מידע ופרטים נוספים

ט.ל.ח.

המידע דלעיל מיועד לעיונו ולשמושו הבלעדי של המנוי אין למוסרו לאחר ו/או להעתיקו בכל דרך שהיא
כל הזכויות שמורות (c)

הצטרפו לניוזלטר לקבלת עדכונים

מוגש ע"י Investing.com

סקירת מחירי מתכות 18.04.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים   במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים הפיננסיים

קרא עוד

סקירת מחירי מתכות 04.04.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים   במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים הפיננסיים

קרא עוד