מבט גלובלי על תחזית המטבעות - פריקו

מבט גלובלי על תחזית המטבעות

  • פיחות השקל מעודד התרחבות בפעילות הגידור של המוסדיים, והסקטור העיסקי ובראשם המפעלים מוטי היצוא ותעשיית ההי-טק
  • מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ מתרחב (קנדה, מקסיקו, סין, איחוד אירופי, וכעת אל כלל מדינות הסחר של ארה"ב)
  • צמצום ההרחבה הכמותית באירופה וניצני עליה בריבית (09/2018)
  • סיום כהונת נשיא הבנק המרכזי (ECB) מריו דרגי (03/2019)
דולר שקל

מלחמת הסחר וריבית הדולר גררו לריצה לעבר החזקה בהיקף קיצוני בדולר. חוסנו של הדולר בזירה הגלובלית מזמן רמות שערים נוחות לגידור חשיפות גם לתקופות ממושכות גם אל מול השקל. להערכתנו בתחום שמעבר לרמת  3.66 ₪ לדולר ויותר מזמן שחקנים חדשים והחשופים לשע"ח, למוכרי המטבע דבר המגביל את פוטנציאל פיחות השקל אל מול הדולר. אף שטרם הסתיים משבר הסחר וריבית הדולר במגמת עליה הרי שפוטנציאל הפיחות בשער הדולר/שקל טרם מוצה. אולם להערכתנו מדובר בחלון הזדמנות כפי שמקובל לומר the trend is your friend – נצל את המגמה היא ידידך.

רבות נאמר אודות מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ וההשלכה של המהלך על התחזקות הדולר בעולם. אין שינוי בהערכתנו לפיה המשך המערכה במלחמת הסחר תומכת בחוסנו של הדולר אל המטבעות המרכזיים בכלל והמדינות המתפתחות בפרט. סין מסיטה אל מלחמת הסחר אל עבר זירת המטבע כאשר חולשת היואן הסיני תומכת בתנאי הסחר ומקלה על היצוא מסין, מנגד בארה"ב בכירים לא חסכו במילים כנגד השימוש בחולשת היואן והם רואים בכך אמצעי פסול בעידוד הסחר.

על רקע האירועים בזירה הגלובלית (עליה בריבית הדולר, מלחמת הסחר, חולשת מטבעות המדינות המתפתחות, עליה באינפלציה, שיפור באופק הדירוג של ישראל מיציב לחיובי) השקל נחלש באופן מוגבל מהלך המבטא את נתוני נתוני המאקרו הטובים ביותר מקום המדינה של המשק הישראלי ובראשם – שיעור האבטלה הנמוך ביותר, צמיחה חזקה, יחס חוב־תוצר הולך ויורד.

במהלך החודשים האחרון, בלטה העדרותה של "היד הנעלמה" (בנק ישראל והאוצר) מהמסחר, זולת פעילות מוגבלת לקיזוז השפעת הגז על שוק המטבע המקומי. מעורבת בנק ישראל והאוצר לא נדרשה בתקופה בה השער הנומינלי האפקטיבי (שער העוגן של בנק ישראל בקביעת מדיניותו בזירת המטבע המקומית) מרים ראש ומתאושש, סמן לשיפור בתנאי הסחר.

על רקע דבריו של נשיא ארה"ב כנגד המשך מגמת העליה המואצת בריבית, בשווקים ניתנת תשומת לב רבה להחלטות הריבית בארה"ב. בשווקים צופים כי ועדת השוק הפתוח בהנהגת היו"ר החדש ג'רום פאואל, תעלה השנה את ריבית הדולר עוד 2 פעמים במנות של 0.25% כ"א.  החלטה בדבר עליה בריבית מלמדת על עוצמת התאוששות הכלכלה האמריקאית. כפי שפירטנו רבות בעבר בשווקים ניתן משקל רב לריבית ל 10 שנים, ריבית המשפיעה על שוק ההון והעשויה ללמד על מימושים צפויים בעקבות קשיים פיננסיים של חברות ציבוריות הנדרשות לגייס הון במחיר המאיים על רווחיותם/קיומם. כעת נסחר האג"ח ל 10 שנים ברמת 2.95% ! תשומת הלב מופנת לסקירתנו בנושא: ריבית הדולר. ריבית הדולר לשנתיים השוכנת ברמה של כ 2.6% מעודדת תנועה לעבר החזקה בדולר על פני השקעה במשווקים מתעוררים ובדיוודנדים בשוקי המערב.

 במבט לשנת 2018, פעילותם של המשקיעים הזרים (השקעות ישירות של זרים = FDI) ממשיכה לתרום לעודפי הצע מט"ח אולם פער הריביות הגבוה שבין השקל לדולר גורם לקיצור משך החיים הממוצע של עסקות ההגנה המבוצעות בשוק הישראלי. להערכתנו פיחות השקל אל מעבר לרמת ה 3.68 יעודד ביצוע פעולות גידור לתקופות ממושכות מעבר למצב הנוכחי, בכך יגדל משמעותית הצע המט"ח ועימו הפוטנציאל לייסוף מחודש בשער החליפין ולהתחזקות השקל.

בשלב הנוכחי המסחר מתנהל בתחום המוגבל של 3.60-3.70 ₪ לדולר. רגיעה בזירת מלחמת הסחר והמכסים תתרום לחזרה לשיגרה ועימה לחולשת הדולר אל עבר רמת ה 3.50 ₪ לדולר ופחות.

על רקע הערכותינו, כי, במבט לטווח הארוך, המגמה השלטת תומכת בייסוף השקל, נדגיש את החשיבות הרבה הטמונה בניצול רמות השערים ובגידור חשיפות מטבע, נשמח לסייע ולהרחיב באשר לאלטרנטיבות.

תעשיינים, יצואנים וחברות הי-טק הפועלות בסביבה דולרית, נדרשים, להערכתנו להיערך לקראת פוטנציאל תנודות השערים, כאשר באופק בטווח הקצר ובאופן מוגבל, המגמה תומכת בחולשת השקל אל מול הדולר. במבט לטווח ארוך, אין שינוי בהערכתנו, בדבר הפוטנציאל הגבוה לייסוף השקל אל מול הדולר.

על רקע החשש ממשבר בשוקי ההון בצל העלייה באינפלציה ובשערי ריבית, נדרשת תשומת לב מיוחדת, מפני תנועות הון כגון בעקבות יציאת משקיעים מהשקעה בדולר ו/או בשוק ההון, מהלך אשר יתמוך בביקוש למט"ח שכן עם חולשת הדולר אל מול מטבעות מרכזיים ובראשם האירו, היאן היפני והליש"ט, יתחזק עוד יותר הלחץ לייסוף השקל אל מול הדולר.  

על רקע הדיונים בין ארה"ב לקנדה והאיחוד האירופי ניתן לצפות כי הסדר קרוב בדרך ועימו יופעל אפקט הדומינו אשר יגרור להסדרים מהירים עם מדינות נוספות אשר יחששו לפגיעה אנושה בסחר אל מול ארה"ב ואיבוד שווקים. הסדר עם ארה"ב יגרור לחולשת הדולר.  

גרף נסיקת השער הנומינלי האפקטיבי (אדום) לצד גרף התאוששות שער הדולר/₪ (שחור)


לסיכום, נשוב להדגיש כי לדעתנו המגמה לטווח ארוך הינה פרו שקלית, ותומכת בהמשך התחזקות השקל אל מול הדולר, אל מתחת לרמת ה 3.40 ₪ לדולר, כאשר בטווח הקצר והבינוני אירועים גלובליים, התרחבות פער הריבית, מימושי רווחים והציפייה למשבר בשוק ההון, השפעת העלייה במחירי האנרגיה ואירועים מקומיים (החלטות בתחום חקירת גורמים פוליטיים, עסקיים מרכזיים וניצני בחירות) יתמכו בתנועה פרו דולרית.

להתרחבות פער הריביות שבין ריבית השקל היציבה לריבית הדולר המטפסת לפער קיצוני, גרמה לכך שלהתרחבות נוספת צפויה בפער הריביות תהא השפעה מועטה על שער הדולר. להערכת בנק ישראל, על רקע נתוני האינפלציה הנמוכה והפעילות הכלכלית לשנת 2018, יבחן את אפשרות העלייה בריבית השקל לעבר רמת ה 0.25% כבר בשנת 2018. פער הריביות הקיצוני גורר לתופעות מדאיגות כגידול בחשיפה המטבעית בקרב גופים מוסדיים ועסקיים לצד קיצור המח"מ (משך חיים ממוצע) של הגידור, מהלך המסכן את העסקים והעמיתים כאחד.

פעילים זרים רוכשים מט"ח כנגד השקלים שברשותם ממימוש החזקה מקומית ו/או במסגרת גיוס הון בשקלים וההמרה למט"ח, לצד פעילות דיגיטלית (אלגו טרייד) ערב, מהלך הצפוי אף להתרחב בתקופה הקרבה, והמעודד את הביקוש לדולר.

כפי שפירטנו בעבר, להתאוששות במחירי חומרי הגלם בכלל והאנרגיה בפרט, השפעה על הביקוש המקומי למט"ח. להערכתנו כפי שפירטנו רבות בחודשים האחרונים, רמת שער האירו תומכת בעליה במחירי האנרגיה וצפויה לתרום לעליה בביקוש המקומי למט"ח. להערכתנו מחיריי הדלקים (חבית LC) בתחום ה 70-80 דולר לחבית ואף מעט יותר תואמת לציפיות ומלמדת על התאוששות בביקושים הגלובליים ובזירה המקומית, העלייה תורמת להיקף הביקוש למט"ח ומקזזת מעודפי הצע הדולר.

גרף דולר/שקל

גרף תחזית דולר/שקל


אירו/דולר

חולשת האירו על רקע מלחמת הסחר, נתונים כלכליים מאכזבים והמשך סאגת ההיפרדות מאנגליה גררה להתיצבות המסחר בתחום שערים צר 1.1540-1.1820 דולר לאירו.

אין שינוי בהערכתנו לפיה עם הסדרת משבר הסחר ארה"ב – אירופה עשוי האירו לשוב ולהתחזק לצד הציפייה כי עם צמצום ההרחבה הכמותית כבר בסוף חודש ספטמבר עם הפחתה בהיקף רכש האג"ח במסגרת ההרחבה הכמותית מ 30 מיליארד אירו בחודש ל 15 מיליארד אירו עד סוף דצמבר 2018, בכך יגדלו הסיכויים כי האיחוד בדרכו להעלאת שער הריבית. להערכתנו שער האירו נתון במהלך מתקן אולם תיקון זה מוגבל בתחום 1.18-1.15 אולם האירו נתון במסגרת התנועה הפרו מטבעית של האירו לעבר התחום 1.25-1.28 ובהמשך אף מעט יותר.

בטווח הקצר משבר הסחר וריבית הדולר תורמים לחולשת האירו ולמימושים באירו. אין שינוי בהערכתנו לפיה, אירו ממשיך בתנועתו המרשימה מאז שנת 2017, כאשר מתחילת שנת 2018 אשר נפתחה בסערה, נסק האירו לעבר רמת היעד כפי שפרטנו רבות ובהרחבה במהלך השנה החולפת כאשר האירו נע כצפוי אל עבר תחום המטרה 1.25-1.28 דולר לאירו, ובדיוק בקרבת רמת ה 1.2550 נבלם מספר פעמים (3) ושב ונחלש. תנועת האירו מלמדת על הפוטנציאל הטמון עם יציאת אירופה מהמשבר הסחר עם ארה"ב והמשבר הכלכלי מאז 2008, ולקראת ביטול ההרחבה הכמותית הצפוי השנה.

בשל משבר הסחר נדחקו לצד כל הנושאים המרכזיים ובהם: תנאי הפרישה של אנגליה מהאיחוד האירופי (Brexit) תנאים בעלי השפעה על עתיד הסחר של אירופה עם אנגליה ועל הפעילות הכלכלית באירופה. כמו כן נדחו לצד נושאים חשובים כהתחזקות הימין באירופה ומשבר המהגרים המאיים על האיחוד בשל התנגדות גוברת בקרב מדינות החברות באיחוד, לצד הדרישות להעלאות שכר כל אלו תורמים לאי הוודאות באשר למגמת האירו בטווח הארוך (2019….). פרישתו הצפויה של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי בחודש מרץ 2019 עשויה לתרום למימוש אחזקות באירו בשל החשש למעמדו של המחליף.

 נשוב ונציין כי להערכתנו במבט לטווח הבינוני, טרם מוצה פוטנציאל התחזקות האירו כאשר בהעדר אירועים חריגים (מלחמת הסחר, הפרדות מאנגליה), לאירו פוטנציאל התחזקות אף נקודתית לעבר 1.30-1.32 דולר לאירו, אפשרי בעקבות הודעת הבנק המרכזי על שינוי בתווי הריבית ו/או בצמוד למהלכים מצמצמים נוספים אשר יאותתו לשווקים על מצב השווקים באירופה ועל המגמה בפעילות הכלכלית אירופה. מהלכים אשר יתמכו בעליה בריבית, ובצעדים מוניטריים ופיסקליים נוספים.

לדעתנו, בטווח הבינוני, לאירו פוטנציאל גבוה להמשך התחזקותו. אירופה שהייתה רגילה לסחור באירו של 1.3 ו- 1.5 דולר לאירו אינה צפויה לחוש פגיעה קשה ומשמעותית ממהלך ארוך הטווח של התאוששות האירו אל עבר 1.25 – 1.28 ובהמשך אף לעבר 1.30 – 1.3280 דולר לאירו, במקביל המהלך יתרום לביקושים באירופה ולהתאוששות הכלכלה הגלובלית.

אירו אל מול השקל

בשלב הנוכחי, על רקע התיצבות שער האירו מעל לרמת 1.15 דולר לאירו, והמהלכים לפיחות השקל אל מול הדולר, אין שינוי בהערכתנו כי תחום התנועה 2018, נותר רחב, 4.48 – 4.05 ₪ לאירו.

 

 

גרף אירו/דולר

גרף תחזית אירו/דולר


ליש"ט/דולר

משבר ההפרדות מעיב על שער הליש"ט אשר נחלשת אל מול מטבע הסחר האירו. להערכתנו, לאירופה אינטרסים רבים בקשרי מסחר "בריאים" עם שוק הביטוח והפיננסיים האנגלי, דבר המלמד על הרצון בשני הצדדים לאפשר סיום "נוח" בפרדה של אנגליה מהאיחוד האירופי כמו גם שאלת הגבול הפתוח שבין אנגליה לאירלנד החברה באיחוד האירופי. על רקע אי הוודאות צלל שער הליש"ט לעבר רמת ה 1.30 דולר לליש"ט. לדעתנו, בשווקים טרם ניתן ביטוי מלא למשמעות ההחלטה של אנגליה לנטוש את האיחוד האירופי. פוטנציאל המשברים הפנים אירופיים, משבר המיעוטים, ומצבה של הבנקאות האיטלקית, דרישות להעלאות שכר באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, העלייה הנדרשת בהוצאות הביטחון ושינוי תנאי הסחר אל מול ארה"ב ועוד, מפחיתים מהלחץ על הליש"ט ומותירים לליש"ט פוטנציאל התאוששת במיוחד אל מול האירו ומפנים את תשומת הלב לסוגיות פנים אירופאיות. הליש"ט צפויה להתחזק במקרה של העלאת ריבית כצעד מקדים ללחצים אינפלציוניים.

ליציאת אנגליה מחברותה באיחוד צפויה השפעה גורפת על הכלכלה האנגלית בכלל ועל סקטור השרותים האנגלי בפרט. להערכתנו, בסביבת שע"ח גבוה (1.41-1.45 דולר לליש"ט) צפויים להמשיך להתקבל הצעי ליש"ט מצד הגופים העסקיים והפיננסיים.

 חוסנו של האירו והציפייה להתחזקותו, תורמים רבות להתייצבות הליש"ט מעל לרמת 1.30 דולר לליש"ט ולהתאוששות בשערה. על רקע הריבית הגלובלית הנמוכה ואף השלילית, לעליה בריבית הליש"ט תהא השפעה חיובית ומשמעותית על הביקוש לליש"ט.

במבט לטווח ארוך חולשת ראשת הממשלה, משבר היציאה מהאיחוד ומעמד הקשר שבין אירלנד לאנגליה פוגעים בתנאי הסחר של אנגליה עם אירופה מותירים לליש"ט פוטנציאל החלשות הנבלם כעת בתחום הביקושים של 1.30 – 1.28  . $/£ 

גרף ליש"ט/דולר

גרף תחזית ליש"ט/דולר


דולר/ יאן יפני

אין שינוי בהערכתנו לפיה האירועים בזירת מלחמת הסחר ובשוק ההון תורמת למהלכים של מימוש עסקאות גידור כאשר הסוחרים נדרשים עם שינוי בהחזקה בני"ע נקובי יאן יפני לבצע התאמות בהגנת המטבע שבוצעה. כך לדוגמא: לרכוש בחזרה את היאן שנמכר בעבר במסגרת הפעולה לנטרול השפעת שער החליפין בהשקעה בני"ע הנקובים ביאן היפני.

ונציין כי, לממשל היפני, הפועל לעידוד הפעילות הכלכלית אינטרס בחולשת היאן כצעד תומך בעידוד היצוא ושיפור תנאי הסחר של התעשייה המקומית, אולם, התחייבות הממשל שלא להתערב בשער החליפין (כפי שמואשם הממשל בסין) זולת במצבי חרום, והרצון לשמר תנאי סחר הוגנים עם שותף הסחר הגדול – ארה"ב, תומכים בהימנעות מהתערבות בקביעת שע"ח ובלימת מהלכי החלשות קיצונית ביאן. להערכתנו, הממשל היפני צפוי לבלום תנועת התחזקות חריגה ומשמעותית של היאן הפוגעת ביצוא שהינו מנוע הצמיחה המרכזי של המשק היפני, כפי שעשה בעבר (בעבר התערב הבנק סביב רמת ה 100 יאן לדולר), מנגד במקרה של חולשת היאן, ותנועה לעבר רמת 119, יפעל הממשל לרסן תנועות קיצון. פריצת רמת 119 תהא משום איתות על תנועה לעבר רמות השיא של שנת 2015 כאשר היאן נסחר בקרבת רמת ה 124 יאן לדולר – מהלך שאינו רצוי לממשל היפני.

להערכתנו הרגיעה ביחסי ארה"ב – צפון קוראה תורמת להתאוששות היאן. התרחבות פער הריביות דולר/יאן לצד חוסנו של היאן צפויים לעודד מחדש גידול בעסקות carry trade" currency" כאשר היאן בעל הריבית האפסית, ישמש כמטבע מימון זול, זמין ונח לביצוע, מהלכים אלו תורמו בעבר לפוטנציאל חולשת היאן ולתנודות חדות בשערו.

נקודה למחשבה: הגורמים לחוסנו של היאן – בתקופה של מימושים וירידות בשוק המניות ביפן, ניתן הסבר במישור התזרימי, שכן משקיעים במניות יפן המבקשים לגדר את החשיפה המטבעית, מוכרים את היאן ועם היציאה מהשקעה, נדרשים לצד מכירת המניות לשוב ולרכוש את היאן ובכך מושפע שער היאן היפני מעסקות הגידור. מהלכים אלו תרמו לתנודות בשער היאן, ולזעזועים במשק היפני, תלוי בתנאי הסחר ובשער המטבע כגורם מעודד ליצוא היפני. העניין הגבוה שיש לממשל ביפן להסדיר סוגיות שחר שבמחלוקת עם הממשל בארה"ב תורם לחוסנו של היאן ומשמר את תנאי הסחר והפעילות אל מול ארה"ב.

 

גרף דולר/ יאן יפני

גרף תחזית דולר/ יאן יפני


פרטים והסברים באשר לבחינת החשיפות השונות וכן באשר לאסטרטגיות הניתנות לביצוע על מנת לגדר חשיפות אלו ניתן לקבל בדסק אנליסטים בפריקו בדבר פרטים נוספים באמור לעייל ניתן לפנות למשרדינו בטלפון : 6167070– 03
סקירות שוק ומידע נוסף בנושא מכשירים פיננסיים ניתן למצוא באתר פריקו    https://www.prico.co.il
אין במסמך זה משום הצעה ו/או יעוץ ו/או המלצה כל שהיא לביצוע ו/או אי ביצוע עסקה כל שהיא.
למתעניינים, יש לפנות לדסק אנליסטים לקבלת מידע ופרטים נוספים.
ט. ל. ח.
המידע דלעיל מיועד לעיונו ולשימושו הבלעדי של המנוי אין למוסרו לאחר ו/או להעתיקו בכל דרך שהיא.
כל הזכויות שמורות ©
P.O. BOX 6400 TEL-AVIV 61063 ISRAEL  
   TEL:972-3-616-7070 FAX:972-3-616-7060  
E-MAIL:INFO @ PRICO. COM
 
 

הצטרפו לניוזלטר לקבלת עדכונים

מוגש ע"י Investing.com

סקירת מחירי מתכות 21.03.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים     במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים

קרא עוד

סקירת מחירי מתכות 14.03.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים   במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים הפיננסיים

קרא עוד