פורום חומרי גלם- זרקור גלובלי לזירת הפלסטיק 20.03.2017 - פריקו

פורום חומרי גלם- זרקור גלובלי לזירת הפלסטיק 20.03.2017

טבלת מחירים


  • המחירים מתייחסים לעסקאות SPOT  בדולר לטון (אלא אם כן צויין אחרת) .
  • המחירים ללא עלויות הובלה, כדי לקבל מחיר בישראל יש להוסיף 60-120 דולר .

 

מחירי החוזים העתידיים על הפוליאתלן (PE) ופוליפרופילן (PP) עלו חדות מתחילת שנת 2017, ונראה כי עלייה זו לא נעצרה גם בתחילת חודש מארס על פי נתונים שהתפרסמו מ PLASTICS EXCHANGE (בשיקגו). גורם היכול להעיב על עליות המחירים בחוזים, הוא מחיר הנפט הגולמי (חומר הגלם הבסיסי בייצור פלסטיק). הסוחרים בשוק חומרי הגלם מעלים חשש כי בחלק מהחוזים העתידיים  של PE שנסגרו מרחפת אי הוודאות לגבי יכולת היצרנים לספקם.

הביקוש ל PP  המשיך להיות נמוך, למרות תווי המחיר העולה שהחוזים העתידיים משקפים. הסיבה מרכזית  לעליה הינה מחסור ביצרני PP בעקבות עליית מחירי חומר הגלם פרופילן מנומר.

השפעה מרכזית על זירת הפלסטיק, נודעת למחירי הדלקים הנעים בטווח מחירים רחב, לצד נתוני ההתאוששות הכלכלית במדינות היעד המרכזיות. הירידה הנוכחית במחירי הדלקים באה בעקבות החשש כי סעודיה תשוב ותרחיב את היקף המכירות כבר בחודשים הקרובים.

מחירי הפוליתלן (HDPE) ירדו במהלך  Q4 2016 וצפויים להמשיך לרדת במהלך שנת 2017. הסיבה העיקרית לירידות במחירי הפוליתלן הן כי העליות היו כתוצאה מבעיות באספקה שהתרחשו בשנת 2016,  החזרה לאספקה רציפה הובילה לירידת המחירים בין החודשים ספטמבר- דצמבר 2016, ירידה בשיעור של כ- 16%.

מלאי היצע האתילן קפץ ב Q4 ב 36% לעומת Q3 2016 בעוד מחירי האתילן עלו ב 27% מ Q4 לעומת Q3. ההשפעה על הרווח עבור יצרני הפולימרים עשויה לבוא לידי ביטוי רק ב Q1.


גרף נפט מסוג ברנט מול WTI (מקור בלומברג)

גרף נפטא (מקור בלומברג)

גרף HDPE מול LDPE ו- LLDPE (מקור בלומברג)

גרף הומו PP מול קופו PP (מקור בלומברג)

נקודה למחשבה

באופן מסורתי, יצרנים למדו כי עליית שיעור הריבית "רעה" ליצרנים העוסקים בשוק חומרי הגלם, משתי סיבות מרכזיות. האחת היצרנים הינם צרכני אשראי. עליית שיעור הריבית מייקרת עבורם את עלות האשראי ובכך את עלות הייצור. השנייה עליית ריבית הדולר מלווה לעיתים רבות, בעליית ערך הדולר הפוגעת בתחרותיות של היצרנים שכן מרבית חומרי הגלם נקובים בערכים דולרים, משמע עלות חומרי הגלם מתייקרת.

אולם, מנגד, אפשר לראות בעליית הריבית בארה"ב כמהלך אשר מורה על משמעות חיובית לריבית העולה בכלכלה האמריקאית בכלל וליצרנים האמריקאים בפרט. העלייה בריבית מבשרת על התאוששות הכלכלה, עלייה בתווי המחירים – אינפלציה, לצד, עליה בביקושים לצריכה ולהשקעה. ביקושים אשר יתרמו לרווחיות היצרנים וליכולתם לשרוד בסביבה בה העלויות השונות [מימון, חומרי גלם, שכ"ע ועוד] עולות.

הכרזת ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק המרכזי האמריקאי, כי עכשיו זה הזמן לחזור לשגרת ריבית נורמלית, מלמדת על הפוטנציאל להמשך העליה בריבית הדולר. גם בסביבה בה תעלה ריבית הדולר שלוש פעמים בשנה, נדרש לבחון את הריבית במבט היסטורי, וזה מלמד כי הריבית עדיין נותרה נמוכה בהשוואה היסטורית. השווקים הפיננסים נדרשים לקחת בחשבון את העלייה הצפויה בריבית, השפעת המהלך על עקום הריביות לטווחים השונים, כמו גם, על השפעת הריבית העולה על רווחיות החברות ושערי המניות. בסביבה בה חברות נדרשות לגייס הון למימון מחזור אשראי, דיוודנדים השקעות ופעילות שוטפת, העליה בריבית הדולר ל 10 שנים, בשיעור שיפרוץ את הרף ה 2.75%-3% עשויה לסכן את חוסנן ושרידותם לאורך זמן.



אין לראות במידע המופיע באתר משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. קבוצת פריקו ו/או חברות קשורות ו/או בעלי עניין, ו/או עובדים ו/או נושאי משרה בכל אחד מאלו, עשויים להיות בעלי עניין בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המוזכרים באתר.

פרטים והסברים באשר לבחינת החשיפות השונות וכן באשר לאסטרטגיות הניתנות לביצוע על מנת לגדר חשיפות אלו ניתן לקבל בדסק אנליסטים בפריקו. 

בדבר פרטים נוספים באמור לעייל ניתן לפנות למשרדינו בטלפון : 036167070
סקירות שוק ומידע נוסף בנושא מכשירים פיננסיים ניתן למצוא באתר פריקו http://www.prico.com
אין במסמך זה משום הצעה ו/או יעוץ ו/או המלצה כל שהיא לביצוע ו/או אי ביצוע עסקה כל שהיא
למתעניינים, יש לפנות לדסק אנליסטים לקבלת מידע ופרטים נוספים

ט.ל.ח.

המידע דלעיל מיועד לעיונו ולשמושו הבלעדי של המנוי אין למוסרו לאחר ו/או להעתיקו בכל דרך שהיא
כל הזכויות שמורות (c)

הצטרפו לניוזלטר לקבלת עדכונים

מוגש ע"י Investing.com

סקירת מחירי מתכות 18.04.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים   במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים הפיננסיים

קרא עוד

סקירת מחירי מתכות 04.04.2024

לסקירה לחץ כאן בPDF   טבלת מחירי מתכות *המחירים במונחי דולר לטון טבלת מלאים שערי דלקים ומטבעות נבחרים   במהלך השבוע החולף, המסחר בשווקים הפיננסיים

קרא עוד